Sax. Dia de San Blas
IMATGES: CIPRIANO FORNES
Va ser en 1627 quan els sajeños van prometre en vots solemnes celebrar la festivitat del dia de Sant Blai, patró de Sax, per a donar mostres de la seua devoció. Des de llavors, els Moros i Cristians en honor de Sant Blai, rememorant la reconquista de Sax per les tropes de Jaume I en 1239, s’han convertit en les festes més importants i conegudes de la localitat. En el seu origen, esta festivitat no va ser més que una funció religiosa en l’església i una sèrie de tirs d’arcabús en honor al sant. Al llarg del passat segle, esta celebració va ser evolucionant i des de 1942 dura cinc dies (de l’1 al 5 de febrer) . La formació de comparses se va anar succeint des de finals del XIX, després de l’aparició de les de Moros i Cristians, les més antigues i les que donen nom a les festes. La més jove, els Cavallers de Cardona, es va crear en 1989, unint-se a les comparses El Marroc, Garibaldins, Turcs, Alagoneses i Àrabs Emirs.
De l’1 al 5 de febrer se celebren les Festes de Moros i Cristians en Honor a Sant Blai. Cinc dies en què el poble de Sax viu de ple estes festes patronals a ritme de pasdoble i olor de pólvora. Festes que van començar en 1627, quan els sajeños van prometre en vots solemnes celebrar la festivitat del dia de Sant Blai, patró de Sax, per a donar mostres de la seua devoció. Des de llavors, els Moros i Cristians en honor de Sant Blai, rememorant la reconquista de Sax per les tropes de Jaume I en 1239, s’han convertit en les festes més importants i conegudes de la localitat. En el seu origen, esta festivitat no va ser més que una funció religiosa en l’església i una sèrie de tirs d’arcabús en honor al sant però, al llarg del passat segle, esta celebració va ser evolucionant i des de 1942 dura cinc dies (de l’1 al 5 de febrer) i participen en ella un total de 8 comparses dividides en dos bans: el moro i el cristià.
Fue en 1627 cuando los sajeños prometieron en votos solemnes celebrar la festividad del día de San Blas, patrón de Sax, para dar muestras de su devoción. Desde entonces, los Moros y Cristianos en honor de San Blas, rememorando la reconquista de Sax por las tropas de Jaime I en 1239, se han convertido en las fiestas más importantes y conocidas de la localidad. En su origen, esta festividad no fue más que una función religiosa en la iglesia y una serie de disparos de arcabuz en honor al santo. A lo largo del pasado siglo, esta celebración fue evolucionando y desde 1942 dura cinco días (del 1 al 5 de febrero). La formación de comparsas se fue sucediendo desde finales del XIX, tras la aparición de las de Moros y Cristianos, las más antiguas y las que dan nombre a las fiestas. La más joven, los Caballeros de Cardona, se creó en 1989, uniéndose a las comparsas Marruecos, Garibaldinos, Turcos, Alagoneses y Árabes Emires.
La formació de comparses es va anar succeint des de finals del XIX, després de l’aparició de les de Moros i Cristians, les més antigues i les que donen nom a les festes. La més jove, els Cavallers de Cardona, es va crear en 1989, unint-se a les comparses del Marroc, Garibaldins, Turcs, Alagoneses i Àrabs Emirs. Un dels aspectes que més destaca durant la seua celebració, és la massiva participació de la societat local (un alt percentatge de la població participa activament en la festa) i la multitudinària assistència de visitants, arribant a superar les 15.000 persones en els actes centrals de la festa.
A més, estes festes patronals van ser declarades d’interés turístic provincial per la Generalitat Valencià l’any 2013.
Castellano:
Del 1 al 5 de febrero se celebran las Fiestas de Moros y Cristianos en Honor a San Blas. Cinco días en el que el pueblo de Sax vive de lleno estas fiestas patronales a ritmo de pasodoble y olor a pólvora.
Fiestas que comenzaron en 1627, cuando los sajeños prometieron en votos solemnes celebrar la festividad del día de San Blas, patrón de Sax, para dar muestras de su devoción. Desde entonces, los Moros y Cristianos en honor de San Blas, rememorando la reconquista de Sax por las tropas de Jaime I en 1239, se han convertido en las fiestas más importantes y conocidas de la localidad.
En su origen, esta festividad no fue más que una función religiosa en la iglesia y una serie de disparos de arcabuz en honor al santo pero, a lo largo del pasado siglo, esta celebración fue evolucionando y desde 1942 dura cinco días (del 1 al 5 de febrero) y participan en ella un total de 8 comparsas divididas en dos bandos: el moro y el cristiano.
La formación de comparsas se fue sucediendo desde finales del XIX, tras la aparición de las de Moros y Cristianos, las más antiguas y las que dan nombre a las fiestas. La más joven, los Caballeros de Cardona, se creó en 1989, uniéndose a las comparsas de Marruecos, Garibaldinos, Turcos, Alagoneses y Árabes Emires.
Uno de los aspectos que más destaca durante su celebración, es la masiva participación de la sociedad local (un alto porcentaje de la población participa activamente en la fiesta) y la multitudinaria asistencia de visitantes, llegando a superar las 15.000 personas en los actos centrales de la fiesta.
Además, estas fiestas patronales fueron declaradas de interés turístico provincial por la Generalitat Valenciana en el año 2013.